Umetna inteligenca: napredek ali grožnja?

V torek, 11. marca 2025, je Osnovno šolo Blaža Kocena Ponikva v sklopu projekta Inovativna pedagogika obiskal dr. Uroš Ocepek, širši javnosti poznan kot dr. Uki. Je pionir na področju uvajanja umetne inteligence v učni proces, inovator, raziskovalec, učitelj leta 2022, predsednik državne izpitne komisije za računalništvo na maturi, ljubitelj glasbe, slovenske besede, narave in še marsičesa. Sam novo tehnologijo spoznava skupaj z dijaki, saj skupaj ustvarjajo številne inovativne projekte.

Na šoli je izvedel dvoje predavanj, eno za učence ter eno za učitelje. S svojim zanimivim pristopom in nalezljivo navdušenostjo je v prepričljivih razlagah o umetni inteligenci odprl številna pomembna vprašanja ter izzive, s katerimi se soočamo v svetu, ki je vse bolj prepleten z naprednimi tehnologijami. Učencem je tako predstavil pomen kritične, kot tudi etične rabe sodobne tehnologije.

Svoje predavanje je osnoval na predpostavki, da je umetna inteligenca v današnjem času pomemben dejavnik, ki spreminja načine, kako živimo, delamo in se povezujemo z drugimi, hkrati pa lahko predstavlja tudi orodje za avtomatizacijo bodisi preprostih bodisi kompleksnejših nalog. Vzporedno s temi napredki pa se pojavljajo tudi skrbi, ki jih umetna inteligenca prinaša. Dr. Uki je izpostavil vprašanje, ali je umetna inteligenca preboj ali grožnja za človeštvo. V tem kontekstu se je osredotočil na etične dileme, kot so zasebnost, avtonomija in odgovornost posameznika in družbe, ter se spraševal, po kako tankem robu hodi človeštvo in kje postavljati meje znotraj sprejemljivega in dojemljivega. So roboti lahko naši pomočniki in rešujejo življenja ali jih lahko vojska uporabi v napačne namene? Umetna inteligenca bi vsekakor lahko služila kot pomočnik pri širjenju in poglabljanju znanja, a jo moramo znati tudi pravilno uporabiti.

Prav tako ne smemo zanemariti vpliva, ki ga umetna inteligenca pušča na področjih ustvarjalnih procesov in industrije, kot so glasba, umetnost ter literatura, kjer tehnologija že danes ustvarja lastna umetniška dela, ki naj bi bila v prihodnosti enakovredna tistim, ki jih ustvarijo ljudje. Kljub velikemu potencialu za izboljšanje kakovosti prinaša življenja umetna inteligenca tudi nevarnosti, kot so zlorabe v smislu nadzora, diskriminacije ali celo manipulacije z informacijami.

Dr. Uki je predavanje zaključil z razmislekom o prihodnosti umetne inteligence. Poudaril je, da bo le-ta verjetno še naprej oblikovala naš svet, vendar pa bomo morali za njen uspešen in odgovoren razvoj v prihodnosti vlagati v izobraževanje, raziskave in ustrezne zakonodaje, obenem pa se zavedati svojih odgovornosti in etičnih obveznosti.

Predavanje se je izkazalo za odličen uvod v razumevanje umetne inteligence ter njenega vpliva na naše življenje. Dognali smo, da se moramo zavedati tako njenega potenciala, kot tudi tveganj, ki jih prinaša. Skozi razvoj tehnologij si moramo tako prizadevati za uravnotežen pristop, ki bo zagotavljal, da umetna inteligenca koristi človeštvu, in ne obratno.

Avtor članka: Tomaž Kurež